Mer om fusk ved bruk av ChatGPT
Professor Peter Fjågesund ved Universitetet i Sørøst-Norge vil gjeninnføre skoleeksamener, mener at det i praksis er nesten umulig å bevise fusk ved intelligent bruk av KI.
Bruken av kunstig intelligens (KI) blant studenter har blitt et stadig større tema, spesielt etter at verktøy som ChatGPT ble tilgjengelig i slutten av 2022. Flere og flere studenter har prøvd å bruke slike verktøy til å jukse, og selv om hele 66 personer har blitt avslørt det siste året, er det mange som mener at mørketallene er store. Professor Peter Fjågesund en av dem som tror at mange flere slipper unna med KI-juks uten å bli tatt.
Han underviser i britisk litteratur, og har selv erfart hvor utfordrende det kan være å fange opp bruk av KI i studentoppgaver. Han forteller at selv om man mistenker juks, kan det være ekstremt vanskelig å bevise det. Dette har gjort at mange lærere føler seg usikre på hvordan de skal håndtere problemet, og mener at dagens metoder for å avdekke fusk ikke er gode nok.
Karakterer senkes på mistanke
På grunn av denne usikkerheten har noen lærere begynt å senke karakterene på oppgaver de mistenker er laget ved hjelp av KI, selv om de ikke har håndfaste bevis. Fjågesund sier at dette setter dem i en kinkig situasjon, hvor de risikerer å bli utfordret av studenter som kan true med advokat hvis de føler seg urettferdig behandlet. Dette gjør det enda vanskeligere å følge opp mistanker om juks.
Mange av de studentene som er blitt tatt for KI-juks, har gjort opplagte feil. Noen har brukt kilder som ikke finnes, mens andre har kommet med påstander som lett kan avsløres som feil. For eksempel har noen diktet opp steder og hendelser som ikke eksisterer, noe som har gjort det enkelt for sensorer å avdekke jukset. Andre har brukt KI til å skrive tekster som fremstår med grove faktafeil som også vekker mistanke.
Forskjellsbehandling av mistenkte
Selv om antall avslørte fuskesaker har økt, er det store forskjeller mellom ulike skoler i hvor mange som faktisk blir tatt. For eksempel har Universitetet i Sørøst-Norge avslørt flest juksesaker, mens Høgskolen på Vestlandet, som har nesten like mange studenter, ikke har tatt noen. Dette kan tyde på at institusjonene håndterer denne utfordringen forskjellig.
Fjågesund foreslår at skoleeksamener bør komme tilbake. Han mener at dette er den eneste måten å sikre at studentene faktisk besitter kunnskapen de skal ha. Fjågesund er bekymret for at skoler kan komme til å gi ut vitnemål uten å være sikre på at studentene virkelig kan det de skal. Han mener derfor at det må innføres bedre kontrollrutiner, som muntlige eksamener, for å sørge for at juks ikke blir oversett.